Energiebewust wonen

In onze missie, visie en strategie speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Wij willen dat in 2050 al onze woningen gebruik maken van hernieuwbare energiebronnen zoals zon en wind. Wij willen ook dat de bouwmaterialen dan hernieuwbaar en herbruikbaar zijn. Wij streven naar een duurzaam Alphen waar ook toekomstige generaties fijn kunnen wonen.

Om dat waar te maken, gaan we de komende jaren veel woningen isoleren. Woningen met een E, F en G energielabel komen als eerste aan beurt. Wij willen uiterlijk in 2028 minimaal 3.500 woningen hebben geïsoleerd. Daarnaast maken we samen met de gemeente plannen voor het aardgasvrij maken van wijken.  

Al onze nieuwbouw is aardgasvrij en heel energiezuinig. De nieuwbouw eengezinswoningen zijn zelfs nul-op-de-meter. De extra isolatie, zonnepanelen en andere installaties zorgen ervoor de woning net zo veel energie opwekt als nodig is voor de verwarming, verlichting en huishoudelijke apparaten (bij normaal gebruik). 

Energiebewust wonen kunt u zelf ook toepassen. Alle beetjes helpen en u kunt daarmee ook nog eens besparen op uw energierekening. Doet u mee met energiebesparen?

Veel gevraagd over Energiebewust wonen

Waar kan ik mij melden voor de eenmalige energietoeslag?

Algemeen

Bij de gemeente kunt een eenmalige energietoeslag aanvragen. Deze is bestemd voor lagere inkomens om hen tegemoet te komen voor de stijgende energieprijzen. De energietoeslag vraagt u aan bij de gemeente: vraag hier uw energietoeslag aan.

Kijk voor meer informatie ook op www.rijksoverheid.nl

Wie kan mij helpen met meer energie besparen?

Algemeen

Als huurder van Woonforte kunt u gratis gebruik maken van energiecoaches. Zij geven u advies over hoe u energie kunt besparen in uw woning. Zij doen dit speciaal voor huurders in de gemeente Alphen aan den Rijn.

De energiecoach komt bij u thuis op bezoek en kijkt, samen met u, welke energiebesparende maatregelen u kunt nemen. Het gaat om kleine maatregelen waar u weinig tot zelfs niets voor hoeft te betalen. De energiecoaches zijn opgeleid in samenwerking met de Gemeente Alphen aan den Rijn. 

Hoe vraagt u een adviesgesprek aan?

Een adviesgesprek met een energiecoach vraagt u aan bij de Huurdersorganisatie Groene Hart (HOGH). 

Huurt u een woning bij Woonforte, stuur dan een e-mail naar de energiecoach.

Energiebesparende maatregelen leveren meer comfort op in uw woning, een lagere energierekening en u draagt ook nog uw steentje bij aan een beter milieu.

Ik heb blokverwarming. Welke tarieven gelden voor warm water en verwarming?

Algemeen

Woonforte koopt gas en elektra vooraf in. Wat nu in 2022 verbruikt wordt, is eind 2021 ingekocht. Ook toen lag de prijs hoger, maar nog niet zo hoog als op dit moment het geval is.  
 
Op basis van de toen ingekochte voorraden, zijn de voorschotten verhoogd. Wanneer u grip houdt op uw verbruik, zou uw voorschot voldoende moeten zijn voor uw afrekening van 2022. 

Helaas kunnen wij u op dit moment niet vertellen wat de eenheidsprijs is. Dit komt omdat: 

  • de eenheidsprijs wordt bepaald naar aanleiding van de totale kosten en het aantal 
    verbruikte eenheden per complex. Het aantal eenheden waarop de prijs 
    wordt vastgesteld is nog niet bekend. De eindstanden zijn pas op bekend op 31 december.
    Wij weten dit dus pas op het moment dat de afrekeningen verstuurd worden.  
  • de kosten pas later kunnen worden opgemaakt. Omdat de belastingen die worden 
    geheven nu nog kunnen worden aangepast. Wanneer de energiebelasting wijzigt,  
    heeft dat direct gevolgen voor de eenheidsprijs.
  • dit verschilt per complex. Een VVE koopt zelf zijn gas en elektra in.   

Wij verwachten binnenkort meer informatie te hebben over de tarieven van 2023.

Hoe kan ik thuis energie besparen?

Algemeen

De gasprijs is aan het stijgen en het stoken wordt duurder. Heel goed dat u nadenkt over wat u thuis zelf kunt doen. Met een paar tips kunt u zelf in huis minder energie verbruiken. Daarmee bespaart u geld.

Denk bijvoorbeeld aan de verwarming een graad lager zetten, korter douchen en de gordijnen 's avonds dicht doen (en niet voor de verwarming laten hangen). Kijk ook eens of u kunt besparen tijdens het eten koken en minder gebruik te maken van het gasfornuis. Een idee is om water te koken in een waterkoker (elektriciteit) in plaats van met een fluitketel (gas).

We hebben een aantal tips voor u op een rij gezet over energiebesparen thuis.

Gratis energiecoach

Als huurder kunt u gratis gebruik maken van een energiecoach. Zij geven u advies over hoe u in uw woning energie kunt besparen. De energiecoach komt bij u thuis op bezoek en kijkt, samen met u, wat u thuis kunt doen. Het gaat om kleine maatregelen waar u weinig of zelfs niets voor hoeft te betalen.  

Bent u huurder van Woonforte, dan vraagt u een adviesgesprek aan bij Huurdersorganisatie Groene Hart v(HOGH). De energiecoaches zijn opgeleid in samenwerking met de Gemeente Alphen aan den Rijn. Stuur dan een e-mail naar de energiecoach.

Energiebesparende maatregelen leveren meer comfort op in uw woning, een lagere energierekening en u draagt ook nog uw steentje bij aan een beter milieu.

Wat voor een energiecontract heeft Woonforte?

Algemeen

Onze inkoper Aenergie koopt gedurende een heel jaar energie in voor het jaar erop. Dus gedurende 2022 wordt energie ingekocht voor 2023. Dit levert een gemiddelde prijs voor gas en elektra op. Deze prijzen staan per jaar vast op basis van deze inkoop. U vindt deze prijzen elk jaar op uw afrekening servicekosten.

 

Energieprijzen in 2022

Welke prijzen wij hanteerden in 2021 kunt u dit terugvinden op uw laatste afrekening servicekosten. Dit kunt u dan omrekenen naar de prijzen voor 2022. Volgens het NIBUD stijgen de energieprijzen dit jaar voor alleenstaanden gemiddeld 38%. Voor meerpersoonshuishoudens is dit gemiddeld 33%. Dit is uiteraard een indicatie.

 

Opnieuw prijsstijgingen in 2023 

Onze inkoper koopt de energie in bulk (in grote hoeveelheden tegelijk) in, voor zo’n 30% van alle wooncorporaties en onder andere zorginstellingen. Dit levert een mooi voordeel op. Toch zullen de prijzen het komende jaar ook weer stijgen. Door het hoge inflatiecijfer gaan de kosten voor bijvoorbeeld reinigen en glasbewassing flink omhoog.

 

Wij verhogen daarom in 2023 opnieuw de voorschotten voor alle componenten van de servicekosten.

Voor die tijd krijgt u hier uiteraard bericht over.

 

Zelf uw voorschot verhogen

Let op! U moet zelf elk jaar uw voorschot verhogen. Stuur een mail naar service@woonforte.nl. Vermeld welk voorschot u wilt verhogen en het oude en nieuwe bedrag. Dan maken wij het voor u in orde.

 

Uw verbruik inzichtelijk maken door het jaar heen

We onderzoeken momenteel hoe we het verbruik en de energieprijzen zichtbaar kunnen maken voor onze huurders. Het hele jaar door. Leverancier Techem biedt al de mogelijkheid om het verbruik te monitoren. Voor leverancier Ista hebben wij dit nog niet. Daar wordt nog aan gewerkt. U kunt tot die tijd ook zelf elke maand de meterstanden opnemen en deze vergelijken met vorig jaar.

Wat betekenen het prijsplafond 2023 en de energiecompensatie voor mijn energierekening?

Algemeen

U heeft een individuele cv-ketel 

Prijsplafond voor energie:

De overheid garandeert per 1 januari 2023 voor het gemiddelde verbruik van een huishouden een maximumprijs van energie. Het gemiddelde gebruik is vastgesteld op 1200 m3 gas en 2900 kWh elektriciteit.

Voor alles wat u meer gebruikt dan dit gemiddelde, betaalt u de gewone marktprijzen voor gas en elektriciteit (zoals deze gelden bij uw energieleverancier). Het prijsplafond gaat heel 2023 gelden. 

Er is nog veel onduidelijkheid over de uitvoering van het prijsplafond. Daardoor vrezen energieleveranciers dat zij hun systeem niet op tijd op orde hebben om het prijsplafond per 1 januari 2023 in te kunnen laten gaan. Het is de vraag of dan de energiecompensatie ook in januari gaat gelden. 

Energiecompensatie door de overheid:

Huishoudens met een kleinverbruikaansluiting krijgen € 190,00 korting op de energierekening in november en december 2022. De uitbetaling van de compensatie van € 380,00 loopt via uw energieleverancier. Voor meer infomatie kunt u contact opnemen met uw energieleverancier.

U heeft blokverwarming

Wij begrijpen dat ook u graag meer wil weten over wat de plannen van de overheid betekenen voor uw afrekening. De Tweede Kamer heeft op 11 oktober een motie aangenomen. Dit betekent dat het kabinet met een voorstel moet komen voor een prijsplafond voor huishoudens met blokverwarming. Wij volgen de berichten van de overheid en hopen u binnenkort meer te vertellen.

Kan ik energie besparen met ledlampen?

Algemeen

Ja. Als u de lampen in uw woning vervangt door ledlampen dan bespaart u energie.

Ledlampen zijn 85% zuiniger dan gloeilampen en halogeenlampen. Door de langere levensduur en het lage energieverbruik is de investering in LED snel terugverdiend. Een goede stap vooruit met energiebesparing.

Kijk hier voor een aantal besparingstip om zelf thuis te doen. Minder energie verbruiken is geld besparen.

Ik heb blokverwarming. Ik wil alleen nog elektrische kachels gebruiken. Is dat een goed idee?

Algemeen

Nee, deze manier van verwarmen zorgt voor een hogere eenheidsprijs.  
 
Wat is de eenheidsprijs? 
De kosten van de ketel worden gedeeld door het totaal aantal eenheden van alle woningen in uw complex. Deze eenheden worden gemeten via de warmtekostenverdelers op de radiatoren. Zo ontstaat de prijs per eenheid, ook wel eenheidsprijs genoemd. 
 
Uw verbruik wordt vervolgens met deze eenheidsprijs vermenigvuldigd. Hieruit volgt welke kosten voor u zijn. 

Waarom zorgt minder verbruik voor een hogere eenheidsprijs?
De ketel moet hoe dan ook branden. Ook wanneer er minder verbruikt wordt in de woningen. Wanneer deze kosten gedeeld worden door minder eenheden, wordt de eenheidsprijs hoger. Daarnaast betaalt u dan ook nog de extra kosten van de elektrische kachel(s). Ook de stroom die nodig is voor elektrisch verwarmen is duur.

Hoeveel energie bespaar ik met korter douchen?

Algemeen

Voor het milieu ben je goed bezig als je korter doucht. De gemiddelde Nederlander staat thuis 5 keer 9 minuten onder de douche per week. Voor deze warme waterval is veel gas nodig met de bijkomende CO2-uitstoot. Korter douchen is ook goed voor je portemonnee. Wil je energie besparen en daarmee een lagere energierekening? Ga dan korter douchen!

Een douchebeurt kost gemiddeld 60 liter warm water (bij 8 minuten douchen), een bad 130 liter warm water per keer. Per persoon moet je ongeveer 180 euro rekenen aan douchen per jaar. Dit gaat op aan de stookkosten om het water lekker warm te krijgen en natuurlijk het water zelf. Dit is berekend voor een standaard douche, waar ongeveer acht liter water per minuut uit komt.
Met 5 minuten douchen in plaats van de gemiddelde douchetijd van 9 minuten bespaar je ruim 30.000 liter warm water en 60 m3 gas (samen € 70,- prijspeil 2021).


Bekijk hier voorbeelden om energie te besparen

Ik wil mijn woning laten isoleren. Kan dat?

Algemeen

Als u uw huurwoning wilt (laten) isoleren dan heet dat een woningverbetering. Dat kan zijn dubbel glas, spouw-, dak-, of vloerisolatie. U kunt dit bij ons aanvragen en wij voeren de werkzaamheden dan voor u uit. U betaalt hier huurverhoging voor. De hoogte van de huurverhoging hangt af van de aanpassing die u wilt.

U dient uw aanvraag woningverbetering eenvoudig en snel in via het formulier Woningverbetering door Woonforte.

Wanneer gaat Woonforte mijn huis isoleren?

Algemeen

Bij planmatige onderhoudswerkzaamheden aan de gevel worden woningen nu ook geïsoleerd.
Via Mijn Woonforte kunt u zien of uw woning dit jaar aan de beurt is. U krijgt hier altijd vooraf bericht over.

De komende jaren gaat Woonforte veel huurwoningen isoleren. Woningen met een E, F en G energielabel komen als eerste aan de beurt. Wij willen uiterlijk in 2028 al deze woningen hebben geïsoleerd. We kunnen niet overal tegelijk langskomen, daarom werken we aan een plan van aanpak voor het isoleren van woningen. Om te kunnen voldoen aan de verplichting van CO2-neutraal in 2050 is het beter isoleren van woningen een eerste stap. 

Liander wil een slimme meter plaatsen in mijn woning. Mag dat van Woonforte?

Algemeen

Ja, dat mag. U mag hieraan meewerken. Hiervoor hoeft u geen toestemming aan ons te vragen.

Liander is uw netbeheerder. Zij leggen kabels en leidingen aan en beheren het energienetwerk in uw regio. Uw meterkast is hierop aangesloten.

Tussen 2015 en 2023 biedt Liander aan huishoudens in deze regio gratis een slimme meter aan. Hierover krijgt u vanzelf bericht van Liander. Meer informatie hierover vindt u op www.liander.nl.

Mag ik de slimme meter weigeren?

Algemeen

Ja, dat mag. Maar dit heeft wel gevolgen. Meer hierover leest u op www.liander.nl.

Waarom krijg ik een slimme meter van Liander?

Algemeen

Met de oude meter vervalt straks het dag- en nachttarief. Slimme meters kunnen dit onderscheid wel blijven maken. De meterstanden worden automatisch uitgelezen.
U hoeft dus geen standen meer door te geven. Ook ontvangt u van Liander tussentijdse overzichten van uw energieverbruik. Kortom, allemaal voordelen. En het kost u niets extra.

Ik krijg een slimme meter. Wat houdt dat in?

Algemeen

Iedereen in Nederland heeft/krijgt een slimme meter. Met een slimme meter kunnen netbeheerders op afstand uw elektraverbruik en gasverbruik uitlezen (deze gegevens worden via het stroomnet verzonden).

Woonforte adviseert huurders die zonnepanelen krijgen, direct een slimme energie-meter te kiezen. Een oudere meter is weliswaar geijkt voor het verbruik, maar niet voor het terug laten tellen van de opbrengst van zonnepanelen.

Bij de gedachte aan de slimme meter vrezen sommige mensen voor hun privacy. Dat is niet nodig. Dat slimme gedeelte kunt u ook uitzetten. Dan moet u wel zelf uw meterstanden doorgeven.

Bijkomende voordelen van plaatsing van een slimme meter zijn dat:

  • u nooit meer meterstanden hoeft door te geven aan uw energieleverancier
  • u online een overzicht krijgt van uw afname/terug-levering van elektriciteit, gasgebruik en productie van de zonnepanelen (per dag, per maand en per jaar).

U bent niet verplicht een slimme meter te bestellen als u zonnepanelen wilt. De plaatsing van de slimme meter vindt in de regel op een andere dag plaats dan de plaatsing van zonnepanelen. Voor meer informatie over slimme meters in het algemeen, zie www.slimmemeter.nl .

Van wie is mijn slimme meter?

Algemeen

De slimme meter is eigendom van Liander. Heeft u vragen over de meter of wilt u een storing melden? Gaat u dan naar www.liander.nl.

Waarom krijg ik een slimme meter, maar geen nieuwe boilerschakelaar van Liander?

Algemeen

De boilerschakelaar werd vroeger door Liander geplaatst. Deze zorgde ervoor, via een apart signaal van een zendmast, dat de boiler 's nachts automatisch opwarmde. Dit was een service die Liander gratis aanbood.

In de Elektriciteitswet staat dat Liander geen goederen of diensten mag aanbieden waarmee zij concurreren met andere, commerciele bedrijven. Het aan- en uitschakelen van een elektrische boiler is inmiddels een dienst die commerciële bedrijven aanbieden. Daarom kan Liander deze extra service niet meer bieden.

De boiler is in de meeste gevallen losgekoppeld van de schakelaar en wordt continu warm gehouden. 

Liander heeft een boilerschakelaar geplaatst, maar deze werkt niet. Hoe meld ik dat?

Algemeen

De boilerschakelaar was een dienst/levering van Liander.  Liander onderhoudt deze voorziening niet meer. Voor vragen en storingen kunt u contact opnemen met Woonforte.

Ik heb zonnepanelen. Zit ik zonder stroom als de zon niet schijnt?

Algemeen

Nee, als de zon niet schijnt verbruikt u ‘gewone' elektriciteit via uw energieleverancier. Heeft u op een zonnige dag meer energie opgewekt dan u verbruikt, dan wordt deze extra energie terug geleverd aan het elektriciteitsnet.
Het energiebedrijf verrekent deze (extra) opgewekte energie aan het eind van het jaar met u. Salderen heet dat. Hiervoor is wel nodig dat u uw installatie aanmeldt op www.energieleveren.nl . De installateur helpt u met het aanmelden van uw installatie.

Waar vind ik mijn energie label?

Algemeen

Uw energielabel vindt u in uw Mijn Woonforte-account.

  • Log in
  • Ga naar het tabblad 'Mijn Contracten'
  • Scroll naar het contract waarvan u het label wilt weten
  • Klik bij het juiste contract op 'Zelfstandige woningwaardering'
  • In het rijtje dat openvouwt vindt u het energielabel van deze woning

Staat er geen kopje 'Zelfstandige woningwaardering'?

Dan is uw label nog niet door ons verwerkt. Neem dan contact met ons op. Wij kijken het graag voor u na.