Wanneer kan ik bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging?
Algemeen
Uiterlijke datum voor bezwaar huurverhoging
U kunt als huurder van Woonforte schriftelijk bezwaar maken bij ons. Gaat het om een huurverhoging per 1 juli dan moet de bezwaarbrief uiterlijk 30 juni door ons zijn ontvangen.
Let op: u moet de Huurcommissie inschakelen binnen 4 maanden. Gerekend vanaf datum dat de huurverhoging ingaat. Doet u dat u niet op tijd? Dan moet u de huurverhoging toch betalen.
U kunt niet altijd bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging. Woonforte werkt met een inkomensafhankelijke huurverhoging. Een huurverhoging wordt alleen berekend over de kale (netto) huur, dus niet over de servicekosten.
Geldige reden voor bezwaar huurverhoging:
- Als uw huidige inkomen lager is dan het inkomen dat bij de Belastingdienst geregistreerd staat. Dit geldt voor een inkomensafhankelijke huurverhoging.
GEEN geldige reden voor een bezwaar huurverhoging:
- Ernstige onderhoudsgebreken. U kunt dan een procedure voor (tijdelijke) huurverlaging opstarten. Meer informatie daarover vindt u op de website van de Huurcommissie.
- Verhoging van uw voorschot servicekosten. U kunt het hele jaar door een aanvraag indienen om uw voorschotten aan te passen.
- Als de huurverhoging ingaat binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van het huurcontract.
- De huurder van een gelijksoortige woning krijgt een lagere huurverhoging.
- U kunt de huur niet betalen. Misschien komt u in aanmerking voor (meer) huurtoeslag, zie hiervoor de website van de Belastingdienst bij toeslagen.
- Als uw huurcontract geliberaliseerd is. Een contract is geliberaliseerd als het na 1 juli 1994 is afgesloten met een huurprijs boven de toenmalige huurtoeslaggrens. Meer informatie over geliberaliseerde huurcontracten vindt u op de website van de Rijksoverheid of de Woonbond.
Bezwaar tegen de jaarlijkse afrekening servicekosten:
- Hiervoor geldt een andere bezwaarprocedure.