Onjuistheden in het AD over Noorderkeerkring

De Noorderkeerkring staat de laatste tijd vaak negatief in het AD. Helaas zijn veel dingen die in de krant staan niet waar. Hoe zit het echt?

Begin vorig jaar kocht Woonforte een complex aan de Noorderkeerkring van GGZ Rivierduinen. Sinds afgelopen zomer is het echt in ons bezit. Wij gaan deze gebouwen slopen en hier prachtige nieuwe appartementen bouwen. Maar de ruimtelijke procedures duren nog een paar jaar. We vonden het zonde om de panden 2 jaar leeg te laten staan, zeker tijdens de wooncrisis. Daarom hebben we ervoor gekozen om hier tot aan de sloop een wooncomplex voor jongeren van te maken. Jongeren zijn op de huidige woningmarkt immers vrijwel kansloos. Omdat wij zelf geen ervaring hebben met het verhuren van onzelfstandige woonruimte aan jongeren, hebben wij de gebouwen verhuurd aan Villex. Zij hebben veel expertise en ervaring met het verhuren aan onzelfstandige woonruimte aan jongeren. Zo proberen wij de wooncrisis te verlichten in afwachting van de nieuwbouw van bijna 1000 woningen de komende vijf jaar. 

Mooie woonvorm

Villex heeft een mooi manier voor het wonen neergelegd. De bewoners wonen in groepjes met ieder een eigen gezellige gemeenschappelijke woonkamer en keuken. Bewoners kunnen ook gebruik maken van een sportzaal.  Een aantal bewoners is captain. De captains zorgen dat de bewoners zich met elkaar verbonden voelen en dat de gemeenschappelijke ruimten schoon, netjes en veilig zijn. Een huismeester doet het klein onderhoud en zorgt voor de leefbaarheid in en om het gebouw. Hij is, samen met de captains, het aanspreekpunt voor bewoners en omwonenden. Ondertussen is er ook een inwonende huismeester.

Opstartproblemen

Het complex bestaat uit twee delen. Een deel waar vroeger cliënten van GGZ Rivierduinen woonden (hier hebben bewoners bijna allemaal eigen sanitair) en een deel dat vroeger het kantoor van GGZ was (hier delen bewoners sanitair). In het voormalige kantoordeel stond de verwarming in eerste instantie nog in de kantoorstand. Daardoor hadden bewoners het ’s avonds koud. Hoewel het simpel te verhelpen was, duurde het een tijdje omdat het verwarmingsbedrijf Villex niet als opdrachtgever erkende. Ook ontbrak er in het begin wifi en was die daarna van slechte kwaliteit. Dat is natuurlijk niet fijn, maar is wel allemaal in het najaar al opgelost. Er speelden ook problemen in het bewonersgedrag. Zo lieten een paar bewoners telkens vreemde mensen binnen. Dat is één keer uit de hand gelopen. Ook maakten bewoners er een zooitje van, ruimden niets op. Ook gingen ze douchen zonder het douchegordijn dicht te doe en maakten zo de hele sanitaire ruimte nat.

Hoe is het nu?

Na de opstartproblemen is de woonsituatie onder controle en is het er prettig wonen. Er is wifi, verwarming en de sfeer is weer goed. Het pand ziet er weer netjes uit en het is er ook weer rustig. De meeste bewoners geven aan er met plezier te wonen. Sinds 15 februari is er ook een wat oudere inwonende huismeester. Wil je meer weten over hem? Lees het interview met hem.

Onwaarheden in de krant 

Na het incident is de pers erop gedoken en vervolgens kwam er een hele serie berichten met overdreven uitspraken als "horrorhuis" en een "nachtmerrie om in te wonen". In deze berichten wordt veel herhaald met vaak net een klein beetje nieuws erbij. Op die manier laat de krant de situatie aanzwellen tot iets dat heel groot lijkt. Maar dat is het niet. De berichten bevatten bovendien fouten en onwaarheden. Hieronder een opsomming van de grootste onjuistheden in de artikelen van het AD en met daaronder de werkelijke situatie. 

1. In het AD staat telkens dat er 2 douches voor 32 wooneenheden zijn en dat er 1 keuken is met drie kookplaten voor 75 kamers

Dit klopt niet. Er zijn 7 douches, 7 wastafels en 9 toiletten op 48 wooneenheden. Daarnaast hebben bijna alle wooneenheden aan de achterzijde van het gebouw eigen sanitaire voorzieningen. In totaal zijn er vier grote keukens in het gebouw, waar op in totaal 15 kookplaten (met elk 4-pitten) kan worden gekookt. Gedurende enkele weken kon er in één keuken tijdelijk niet gekookt worden. Ondanks dat Villex de krant van de juiste informatie heeft voorzien, blijft het AD telkens de verkeerde informatie opschrijven (doorgaans in de vorm van uitspraken van bijvoorbeeld de Woonbond).  

2. In het AD heeft gestaan: "Het pand is zo slecht beveiligd dat elke onverlaat kan inbreken. Omdat binnen- en buitenstaanders in en uit lopen, ontbreekt elke vorm van sociale controle".

Alle deuren zijn voorzien van sloten, alle deuren zijn voorzien van camerabeveiliging, er is een huismeester op kantoortijden aanwezig in dienst van Villex, in de weekenden loopt Trigion beveiligingsrondes en sinds 15 februari is er ook een inwonende huismeester. Er is één incident in het weekend geweest waarbij jongeren van buitenaf zijn binnengedrongen. Er stond geen branddeur open, maar er is een deur geforceerd en helemaal gesloopt om binnen te komen. Er zijn een heleboel vernielingen aangericht tijdens dit incident en daar heeft Villex aangifte van gedaan. Hierna is alles gerepareerd, zijn er camera’s opgehangen bij iedere deur, is Trigion ingeschakeld om rondes in het weekend te lopen en zijn er gesprekken met alle bewoners geweest om altijd goed om te kijken of je de buitendeur sluit. Van twee bewoners waarbij bewijs was dat zij mensen van buitenaf binnen lieten, is het contract opgezegd. Zij zijn beide inmiddels vertrokken.

3. In het AD heeft gestaan dat de verhuurder bespaart op schoonmaakkosten.

Dat is niet waar. Iedere twee weken wordt er door schoonmaakbedrijf Gerco schoongemaakt. Zij maken alle gemeenschappelijke keukens, woonkamers, sanitair, gangen en trappenhuizen schoon. De bewoners zijn daarnaast zelf verantwoordelijk om het in de tussentijd schoon te houden, net als ieder ander in zijn eigen woning.

4. In het AD zegt de Woonbond dat de huurprijzen te hoog zijn volgens het puntensysteem.

De Woonbond gaat daarbij uit van verkeerde gegevens, namelijk van een veel te laag aantal douches, toiletten en keukens (zie eerste punt). Dan is het logisch dat je op een lager puntenaantal uitkomt. Als je uitgaat van de juiste faciliteiten, dan klopt het aantal punten wel. Villex berekent wel de maximale huur volgens het puntensysteem. Dat begrijpen wij. Zij hebben geïnvesteerd in keukens, huiskamers en sanitair. Villex moet die investering in 2 jaar terugverdienen vanwege de sloop van het pand. De sloop is nodig omdat Woonforte hier 167 prachtige appartementen gaat bouwen.  

5. In het AD wordt ook telkens gesteld dat er huurcontracten zijn waarin staat dat huurders niet met de pers mogen praten.

Dat is onwaar. Er is geen enkel huurcontract in de Noorderkeerkring waarin staat dat huurders niet met de pers mogen praten. Ook dit blijft de krant maar herhalen terwijl Villex en Woonforte hebben aangegeven dat hier nooit sprake van is geweest.