Servicekosten algemeen

U betaalt elke maand een voorschot voor servicekosten. Dit zijn kosten voor bijvoorbeeld de huismeester, de centrale verwarming, onderhoud van een eventuele binnentuin en de schoonmaak van algemene ruimten.

Veel gevraagd over Servicekosten algemeen

Welke servicekosten berekent Woonforte door aan huurders?

Administratiekosten
De administratiekosten berekent Woonforte per onderdeel. Deze staan dus niet apart op de huurspecificatie vermeld. 

-  Centrale verwarming
   Woningen met warmtemeters: 1% administratiekosten
   Woningen zonder warmtemeters: 2% administratiekosten
-  Warm water: 1% administratiekosten 
-  Alle overige serviceonderdelen: 5% administratiekosten

Centrale verwarming
In gebouwen met een collectief centraal verwarmingssysteem verrekent Woonforte de kosten voor het gasverbruik.

  • Heeft u geen warmtekostenverdeelmeters in uw woning?
    Dan betaalt u een deel van het totale gasverbruik van het gebouw. Uw deel is gebaseerd op het aantal vierkante meters verwarmd vloeroppervlak in uw woning.
  • Heeft u wél warmtekostenverdeelmeters in uw woning?
    Dan betaalt u variabele en vaste energiekosten. 

Warm water
Deze kosten zijn voor het waterverbruik en het gas om het water op te warmen. U betaalt voor uw eigen verbruik, op basis van uw meterstanden. De afrekening van Ista of Techem is verwerkt in de afrekening van Woonforte.

Elektra algemene ruimten
Dit zijn kosten voor alle verlichting in de algemene ruimten. Bijvoorbeeld verlichting in entrees, galerijen, bergingsgangen, portieken, maar ook voor de werking van liftinstallaties en cv-installaties. Het totaalverbruik wordt verdeeld over het aantal woningen.
 
Glasverzekering
De glasverzekering is op vrijwillige basis. Deze wordt in de servicekosten niet afgerekend.
Via Woonforte kunt u een goedkope glasverzekering afsluiten. Dat kost u slechts 1 euro per maand. Dit is veel goedkoper dan wanneer u zelf een glasverzekering afsluit. U bent verzekerd van vakkundig glasschade-herstel. Als u hiervoor kiest, vindt u dit terug in uw overzicht van servicekosten.

Huisvuil
Als bij uw gebouw geen ondergrondse containers zijn dan heeft u een containerruimte. De genoemde kosten 'huisvuil' zijn voor het verplaatsen van de huisvuilcontainers vanuit de containerruimte naar buiten. De gemeente leegt deze containers regelmatig.

Reinigen
Dit zijn de kosten van de schoonmaak van algemene ruimten in uw gebouw. Woonforte verdeelt de kosten over het aantal woningen. In de hal van uw gebouw hangt een overzicht van het schoonmaakprogramma.

Glasbewassing
De kosten van het glasbewassingsprogramma verdeelt Woonforte over het aantal woningen dat in dit programma is opgenomen.

Waterverbruik algemene ruimten
Dit zijn de kosten voor het verbruik van water in de algemene ruimten. Zoals voor het schoonmaken van de algemene ruimten.

Kunnen mijn servicekosten zomaar wijzigen?

Nee, dat kan niet zomaar zonder overleg.

Voor de voorschotten geldt:
Wij doen u elk jaar een voorstel voor het aanpassen van uw voorschotten. Dit voorstel doen wij om te voorkomen dat u bij de afrekening van de servicekosten (veel) moet bijbetalen. Als u liever een ander voorschot betaalt, dan kunt u dit bij ons aangeven.

Voor alle servicekosten geldt: 
Woonforte mag niet zomaar het pakket van levering van diensten wijzigen. Hiervoor is toestemming nodig van de huurdersorganisatie of de bewonerscommissie. 

Soms gaat het om een service die aan alle huurders tegelijk wordt geleverd. Bijvoorbeeld de schoonmaak van de algemene ruimtes, het aanstellen van een huismeester, of het plaatsen van warmtemeters in de woningen.

In dat geval moet ook nog minimaal 70% van de huurders akkoord gaan met de wijziging. Als minimaal 70% van de huurders akkoord is, geldt de wijziging voor alle huurders. Als u het hiermee als huurder niet eens bent, kunt u naar de rechter stappen en vragen of de wijziging redelijk is. Dit moet u dan doen binnen 8 weken nadat wij u hebben laten weten dat 70% wel heeft ingestemd. Dit staat omschreven in artikel 7:261 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek.

Waar vind ik een overzicht van de servicekosten waar ik voor betaal?

Een overzicht vindt u op uw huurspecificatie. Deze ontvangt u als er iets wijzigt in uw huur of servicekosten. U kunt het overzicht ook vinden op Mijn Woonforte.

Wat zijn warmtekostenverdeelmeters?

Dit zijn de digitale metertjes op uw radiatoren.

Deze meten uw precieze warmteverbruik. Zo kunnen de totale energiekosten van het gebouw eerlijk (naar verbruik) verdeeld worden. Zo betaalt u wat u echt aan warmte verbruikt heeft.

De vaste kosten (35% van het totaal) zijn voor iedereen gelijk. Op de variabele kosten (65% van het totaal, gemeten via de warmtemeters) heeft u zelf invloed.

Zuinige stokers worden dus een beetje benadeeld door “grote” stokers. Door warmteverbruiksmeting komen mensen meer te weten over hun eigen stookgedrag. Hierdoor letten mensen beter op hoeveel zij stoken.

Dit leidt tot een gemiddelde energie- (kosten)besparing van 20% tot 25%.

Hoe worden de standen van de warmtekostenverdeelmeters op mijn verwarmingen opgenomen?

Een opnemer van Ista neemt 1x per jaar uw meterstanden op. Dit gebeurt aan het begin van het nieuwe jaar. Hij neemt dan de stand per 31 december op.

Dit gebeurt radiografisch (op afstand). U hoeft dus niet thuis te zijn. U hoeft niets zelf te doen. Met deze meterstanden bepaalt Ista uw verbruik van een heel jaar.

Heeft uw woning geen op afstand uitleesbare warmtekostenverdeelmeters? Dan komt er een opnemer van Ista bij u thuis. Als u niet thuis bent, dan wordt er een kaartje in de bus gedaan. Als we u meerdere keren niet thuis treffen, dan wordt er een schatting gemaakt van uw standen en verbruik.

Bij verhuizing wordt er een tussentijdse registratie (TTR) gedaan. Bij de eindinspectie neemt de opzichter van Woonforte de standen in uw woning op. Wanneer van toepassing ook de standen van het warm- en/of koud water. 

Moet ik zelf de meterstand doorgeven aan de energieleverancier?

Dat verschilt. De jaarlijkse meterstanden worden voor u opgenomen. Dit gebeurt digitaal (op afstand) als u slimme meters heeft. Zo niet, dan worden ze handmatig bij u opgenomen. Als u gaat verhuizen moet u wel zelf uw meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.

Hoe betaal ik de servicekosten?

De servicekosten worden automatisch meegerekend in uw maandelijkse huurprijs. U hoeft ze dus niet apart aan ons te betalen.

Waarom worden mijn ramen niet gewassen?

Glasbewassing kost geld. Deze kosten worden aan de huurders doorbelast in de servicekosten. 

Als er met de huurders geen afspraken zijn gemaakt over glasbewassing dan gebeurt dit niet in het gebouw. Woonforte mag de servicekosten niet zo maar wijzigen. Dus we kunnen niet zomaar de glasbewassing erbij doen. Hiervoor moet de huurdersorganisatie of bewonerscommissie akkoord gaan. Daarna moet meer dan 70% van de huurders toestemming hiervoor geven.

Woonforte mag dus niet zelf beslissen of de ramen gewassen worden of niet. Dit beslissen de huurders van een gebouw samen. U kunt hier de huurdersorganisatie voor benaderen of de bewonerscommissie, als deze voor uw buurt er is. Alleen het onbereikbare glas wordt door Woonforte uitgevoerd en bekostigd. 

Hoe kan ik een glasverzekering afsluiten?

De glasverzekering is op vrijwillige basis. Deze wordt in de servicekosten niet afgerekend. U kunt kiezen voor een glasverzekering via Woonforte. Dat kost u slechts 1 euro per maand. Dit is goedkoper dan wanneer u zelf een glasverzekering afsluit.   

Heeft u een glasverzekering? Dan belt u bij glasschade eenvoudig Samenwerking Glasverzekering: (0800) 022 61 00. Zij zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar..

Als u de formaten bij de hand heeft, kan de melding sneller - direct - afgehandeld worden.